GRATIS KORV part III

Gratis korv trallalla, på min? gård! Till er alla! (du kan läsa mer om gratis korv grejen i mina tidigare inlägg)

Har precis köpt ett stycke land (c:a 1000 m2 med en villa på). Jag köpte det av en gubbe som sa att det var hans land. Han hade köpt det för länge sedan av en annan gubbe, hette det. Och den gubben hade köpt marken av en annan osv. osv.
Ok, jag förstår ATT det fungerar så. Jag förstår VARFÖR.  Jag förstår ungefär HUR det fungerar. Men från första början måste nån ha snott marken. Ingen kan rimligtvis ägt någonting överhuvudtaget utanför sin egen kropp. Jag förutsätter förståss att inte alla då levande individer samlades till ett gigantiskt möte och där rättvist delade upp hela jorden mellan sig. Detta gör oss alla markägare samt f.d markägare skyldiga till häleri.

Hur djupt? Hur djupt ned i stöldgodset äger jag? Det enda rimliga svaret jag själv finner på detta spörsmål är; ända ned till jordens mittpunkt.
Hur högt? Jag äger en skapligt hög flaggstång. Eller är luften kanske det enda som ingen (ännu) gjort anspråk på att äga? Stämmer det gamla fina "luften är fri" som vi alla retat någon med, någon gång i vår barndom?
Är det kanske just det faktum att luften ÄR fri som retar människor så förtvivlat? Vi vill ju så gärna underställa oss allt.

//

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback